Kasza manna – czy powinniśmy ją jeść?

Kasza manna, nazywana także grysikiem, to delikatna w smaku oraz delikatna kaszka, jaką chętnie jedzą dzieci. Choć jest uboższa w witaminy od jej grubszych „kuzynek”, nigdy nie jest bezwartościowa, o co się ją źle oskarża. Jakie wartości ma kasza manna oraz jak ją zrobić na mleku czy wodzie z dodatkami?

Kasza manna

Z czego jest kasza manna? Występuje jako rezultat przemiału pszenicy (jej najmniejszych ziaren). W tymże mechanizmie tworzy się mnóstwo frakcji kaszek oraz jedna spośród nich poddawana jest wyczyszczeniu. Tenże moment polega na wydzielaniu z konkretnej grupy kaszki drobinek otrębiastych oraz mąki. Tak wyodrębniona kasza, o ustalonej wielkości ziarna stanowi kaszę mannę, nazywaną też grysikiem. Jest w formie drobnej kaszki, produkowanej oczywiście z pszenicy. Pewni tenże typ zowią też bielmem mącznym.

Dla kogo wskazana jest kasza manna?

Ze względu na dużą ilość jodu włączenie kaszy manny do diety powinny pomyśleć osoby z kłopotami z tarczycą, szczególnie przy niewielkiej ilości zjadanych ryb oraz owoców morza. Jest to także dobry dodatek do diety pań ciężarnych oraz tychże ciążę planujących. Duży poziom żelaza powoduje, iż grysik zalecany jest dla wegan oraz wegetarian, jak i dla osób zagrożonych niedokrwistością (w szczególności dzieci oraz osoby starsze). Gładka gęstość oraz łagodny smak kaszy powoduje, iż staje się ona świetną opcją dla osób z problemami gastrycznymi, trawiennymi, po operacjach czy z gorączką.

Kasza manna na odchudzanie

Grysik jak większość kasz jest wysokokaloryczny. W 100 g odnajdziemy prawie 350 kcal. Dodatkowo w przeciwieństwie do pozostałych kasz jest on ubogi w elementy wzmacniające oraz błonnik. Z tego powodu nie jest najdoskonalszym doborem na diecie redukcyjnej. Wyjątkiem jest sytuacja, w jakiej osoba odchudzająca się cierpi na dolegliwości trawienne. Jedzenie kaszy manny nie obciąża układu pokarmowego, więc w wypadku tego rodzaju chorób jak najbardziej należałoby po nią sięgać.

Wartości wzmacniające kaszy manny

Kasza manna to cenne źródło skrobi i białka roślinnego (glutenu). Daje też związków potrzebnych żywemu systemowi: witamin z grupy B, witaminę PP, kwas foliowy i mikroelementy: potas, żelazo, magnez oraz jod. Ma także wiele wartościowego błonnika. Kasza manna ma opinię kaloryczne, to fakt, iż 100 g suchej kaszy to 348 kcal. Jednak już porcja kaszy manny na mleko to jedynie 218 kcal. Mniej aniżeli porcja fabrycznych płatków słodzonych oraz nienaturalnie barwionych. Kasza manna ma duży wskaźnik glikemiczny, nie polecana jest cukrzykom.